Серія медальонів Ф.П.Толстого на теми подій Вітчизняної війни 1812 року (з фондів Волинського краєзнавчого музею)


Серія медальонів Ф.П.Толстого на теми подій Вітчизняної війни 1812 року

У фондах Волинського краєзнавчого музею зберігаються копії з медальйонів відомого російського медальєра Федора Петровича Толстого (1783 – 1873), присвячені подіям Вітчизняної війни 1812 року і кампаній 1813–1814 років. Медальєр створив справжні твори мистецтва, над якими працював більше двадцяти років, і які відтворюють події війни. У 1814 р. він виконав свій перший медальйон майбутньої серії «Родомысл девятого на десять века» (ХIХ-го століття), який отримав визнання в Росії та за кордоном.

У червні 1816 Ф.П.Толстой звернувся до президента Академії наук з пропозицією підтримати виготовлення ще 19 медальйонів, малюнки яких представив для розгляду.

Академія наук спільно зі спеціальною комісією Академії мистецтв схвалили ескізи і Толстой приступив до роботи. Було виконано 19 воскових барельєфів діаметром 155 мм. У 1836 р. він додав до своєї серії 21-й. Медальйони виготовлені з рожевого воску на чорних аспідних дошках; пізніше з них були вирізані штампи і відлиті гіпсові зліпки на блакитному тлі.

Толстой втілив героїчні перемоги російського війська в ідеальних формах мистецтва давньогрецького стилю. Художник не розповідає про події, не показує подвиг окремих героїв, полководців, він створює узагальнений образ певної історичної події. Медальєр в алегоричних образах відобразив патріотизм і мужність народу, який відстояв незалежність своєї Батьківщини. Серія принесла Толстому світову славу.
 
Копії медальйонів у колекції Волинського краєзнавчого музею представлені 20 екземплярами. Вони мають форму тарілки з восьмикутними краями, в центрі якої рельєфна сюжетна група. Виконані копії методом гальванопластики, при якому абсолютно точно відтворюються форми оригіналів. Матеріал – чиста мідь, піддана шліфуванню, патинуванню і покрита спеціальним захисним лаком. Копії медальйонів виготовлені на початку 80-х років ХХ ст. на одному із заводів Ленінграду і передані до музею Б.С.Ліпнером у 1982 році.

Список скорочень: ВКМ – Волинський краєзнавчий музей; інв. – інвентарний.
 
1. «Родомысл девятого – на десять века».
В центрі медальйону – профільний портрет Олександра I, поданий під виглядом Родомисла. Родомисл – бог древніх слов’ян, який був символом мудрості, хоробрості, чесності. Олександр I зображений у шоломі зі списом у правій руці і щитом біля лівого плеча. По краю щита представлена битва під Лейпцигом. Вгорі по колу напис: «Родомысл девятого на десять века», внизу напис: «THEODORUS COMES DE TOLSTOI FORMABAT ET SCALPEBAT MDCCCXIV».
Розмір: d – 17,7 cм, 21,7 cм.
ВКМ, інв. № Р4 – 1158.

2. «Народное ополчение».
В центрі медальйону зображення жінки, яка уособлює собою Росію. Лівою рукою вона спирається на щит із зобра­женням державного герба, а правою вручає мечі: дворяни­ну (воїн у шоломі), купцеві (бородатий старець на задньому плані), селянинові (юнак у середині групи). Складені біля ніг жінки мішки з коштовностями демонструють пожерт­ви від населення країни для оборони Батьківщини. Внизу рельєфний напис: «Народное ополчение 1812», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1816».
Розмір: d – 17,7 см, 21,5 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1159.

3. «Битва Бородинская».
На медальйоні зображено епізод з битви. Російський воїн в слов’янських обладунках зі списом і щитом у ру­ках протистоїть натиску ворогів. Внизу рельєфний напис: «Битва Бородинская 1812», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1817».
Розмір: d – 18,3 см, 21,6 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1160.

4. «Освобождение Москвы».
На медальйоні – Москва в образі жінки на руїнах. Біля її ніг лежить якір – символ надії та щит з гербом Москви. Справа від неї – фігура воїна, який готується вразити во­рогів. Один із них, вбитий, упав до ніг Москви. Другий рятується втечею. Внизу рельєфний напис: «Освобожде­ние Москвы 1812», «Изобрел и работал граф Федор Тол­стой1814».
Розмір: d – 18,3 см, 21,6 см.
ВМ, інв. № Р4 – 1161.

5. «Бой при Малом Ярославце».
В центрі медальйону зображено поєдинок між росій­ським та французькими воїнами. Російський воїн у кольчу­зі, шоломі, зі щитом відбиває удари ворога. На землі лежать меч, французький орел і щит, що символізують поразку наполеонівської армії. Внизу рельєфний напис: «Бой при Малом Ярославце 1812», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1816».
Розмір: d – 18 см, 21,2 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1162.

6. «Сражение при Березине».
В центрі медальйону – російський воїн у слов’янському одязі правою рукою вказує на поле битви, вкрите трупами воїнів, коней, кинутою зброєю. Внизу рельєфний напис: «Сражение при Березине 1812», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1820».
Розмір: d – 18,2 см, 21,7 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1163.

7. «Трехдневный бой при г. Красном».
На медальйоні – російський воїн вражає мечем воро­га, який втікає, на його щиті зображено герб французької імперії. Про перемогу російського воїна свідчать два мечі в лівій руці, за ним на колінах – двоє полонених. Біля ніг російського воїна уламки меча, шолом і прапор. Внизу ре­льєфний напис: «Трехдневный бой при г. Красном 1812», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1819».
Розмір: d – 18,2 см, 21,7 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1164.

8. «Бегство Наполеона за Неман».
В алегоричній формі показано сюжет: оголений ста­рець опирається на урну, з якої тече вода, – уособлення річки Німан. Ноги його у кайданах, які відображають не­рухомість скутого льодом Німана. Залишки великої армії Наполеона (в образі галльського воїна) рятуються втечею. Внизу рельєфний напис: «Бегство Наполеона за Неман 1812», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1820».
Розмір: d – 18,2 см, 21,3 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1165.

9. «Первый шаг Александра за пределы России».
В центрі медальйону зображений вершник Олександр I, який тримає в одній руці меч, в іншій – щит з масонським знаком. Над ним ангел з лавровим вінком у руках. Внизу ре­льєфний напис: «Первый шаг Александра за пределы Рос­сии 1813», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1821».
Розмір: d – 17,8 см, 21,5 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1166.

10. «Сражение на высотах Кацбахских».
Зображено сцену бою між російським і французьким воїнами. Внизу лежать убиті воїни. Нижче рельєфний на­пис: «Сражение на высотах Кацбахских 1813», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1823».
Розмір: d – 18,1 см, 21,7 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1167.

11. «Бой при Кульме».
Сюжет медальйону присвячений битві в Богемії, яка продемонструвала силу і боєздатність російської армії. На медальйоні лише дві фігури. Російський воїн забирає у пе­реможеного ворога меч. Внизу рельєфний напис: «Бой при Кульме 1813», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1824».
Розмір: d – 17,7 см, 21,3 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1168.

12. «Сражение при Бриене».
В центрі медальйону – російський воїн заносить спис над ворогом, який захищаючись підняв руку з щитом. Вни­зу рельєфний напис: «Сражение при Бриене 1814», «Изо­брел и работал граф Федор Толстой 1822».
Розмір: d – 18 см, 21,5 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1169.

13. «Тройственный союз».
Сюжетна група символізує приєднання у 1813 році до Росії Прусії та Австрії. На медальйоні зображено три воїни, двоє обмінюються рукостисканням. Внизу рельєфний на­пис: «Тройственный союз 1813», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1823».
Розмір: d – 17,8 см, 21,5 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1170.

14. «Освобождение Берлина».
Медальйон присвячений знаменній події – звільненню Берліна від французів російськими військами. На медаль­йоні зображено російського воїна з мечем і жінку, до ніг якої схилився юнак, що розриває ланцюг. Внизу рельєфний напис: «Освобождение Берлина 1813», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1824».
Роз­мір: d – 17,8 см, 21,5 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1171.

15 «Битва при Лейпциге».
На полі битви зображено російського воїна, який од­нією рукою спирається на зв’язані бердиші; у другій про­стягнутій руці – щит, на якому сидить орел. Внизу рельєф­ний напис: «Битва при Лейпциге 1813», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1824».
Розмір: d – 17,8 см, 21,3 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1172.

16. «Освобождение Амстердама».
Медальйон присвячений вигнанню російськими вій­ськами у 1813 році французів з Нідерландів і Амстердаму. Зображено російського воїна з мечем, піднятим над голо­вою ворога. Поряд жінка, яка опустилась на одне коліно. Біля них – шолом та щит. Внизу рельєфний напис: «Осво­бождение Амстердама 1813», «Изобрел и работал граф Фе­дор Толстой 1825».
Розмір: d – 17,8 см, 20,8 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1173.

17. «Переход за Рейн».
В центрі медальйону – російський воїн з піднятим мечем і щитом в руках. Внизу урна з водою, що ллється – символ Рейну. Біля урни – чоловіча фігура з веслом. Внизу рельєфний напис: «Переход за Рейн 1813», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1825».
Розмір:d – 18 см, 21,5 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1174.

18. «Сражение при Фер – Шампенуазе».
В центрі медальйону – вершник зі списом, внизу – воїн з мечем, що опустився на коліно. Нижче рельєфний напис: «Сражение при Фер – Шампенуазе 1814», «Изобрел и рабо­тал граф Федор Толстой 1830».
Розмір: d – 17,8 см, 21 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1175.

19. «Покорение Парижа».
Зображено російського воїна, який тримає лаврову гілку переможця. Перед ним опустилась на коліна жінка з ключами від Парижа. Внизу рельєфний напис: «Покорение Парижа 1814», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1833».
Розмір: d – 17,8 см, 21 см.
ВКМ, інв. №Р4 – 1176.

20. «Мир в Европе».
В центрі медальйону зображена Росія в образі жінки в національному костюмі. Вона тримає руку над ангелом, що опустився на коліно.
Розмір: d – 18,3 см, 21,5 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1177.
Копії медалей Ф. П. Толстого є не лише частиною му­зейної збірки, але й пам’яттю про славне минуле.

Минуле і сучасне Волині та Полісся. Україна та Волинь у наполеонівських війнах. Науковий збірник. Випуск 41. Матеріали Міжнародної історико-краєзнавчої наукової конференції , присвяченої 200-річчю війни 1812 року, 11-12 травня 2012 року, м. Луцьк. Упоряд. А. Силюк, О. Златогорський. – Луцьк: «Волинські старожитності» 2012. – С. 116-117.

Наталія Карабін, Луцьк
За матеріалами волинського краєзнавчого музею




Вірне Козацтво

Навігація

Пошук


Останні публікації


ПО УКРАЇНІ


Службове

Справжня Україна